یک خودروسازی کوچک چینی با نامی که فقط تعدادی از آمریکایی ها تلفظ صحیح آن را می‌دانند می‌خواهد اولین شرکتی باشد که بازار آمریکا را تسخیر می‌کند.

 

ویژگی‌های کلیدی

·       زوتی آتو اولین خودروسازی داخلی چینی است که به بازارهای آمریکا راه می‌یابد

·       مشتریان آمریکایی می‌توانند ظرف مدت 18 ماه آینده سفارشات خود را ارسال کنند

·       نقطه قوت در فروش این برند، قیمتش خواهد بود که 20 درصد MSRP کمتری نسبت به رقبایش هیوندایی، کیا و تویوتا دارد. (ام اس آر پی قیمت پیشنهادی شرکت برای عرضه در خودره فروشی‌ها است)

در ماه ژوئن گذشته، هنگامی که شرکت جک، واقع در گوانژو، از یک خودرو مفهومی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو در آمریکای شمالی رونمایی کرد، از به روز ترین‌ خودروسازی‌های متعدد چینی بود که هدف ورود به بازار خودروی آمریکا را داشتند.

اما تا به این لحظه، تنها خودروهای ساخت چین که به مرزهای آمریکا رسیده اند توسط جنرال موتورز و ولوو وارد شده اند. اما زوتی آتو (خودروسازی خصوصی چینی واقع در شهر یانگ‌کنگ و ایالت ژجیانگ چین) مصمم است تا اولین خودروسازی داخلی چینی باشد که طی 18 ماه پیش رو به خاک آمریکا قدم میگذارد.

با نامی که فقط تعداد کمی از آمریکایی‌ها قادر به تلفظ درست آن هستند، بودجه کم و ارزش برند کمتر نسبت به دیگر برندهای بزرگ چینی از قبیل BYD، جیلی و یا گریت‌ وال، این شرکت مخالفان زیادی دارد. آگوستا آموریم، تحلیلگر سابق ال ام سی اتوموتیو هشدار داد: <<آمریکایی‌ها به طورکلی از خودروهای چینی ذهنیت بدی دارند. همچنین زوتی که به طور خاص ناشناخته نیز هست. >>

اما تیم متخصصان صنعتی زوتی که برای عرضه این خودرو در تلاش هستند با اعتماد به نفسی بالا از موفقیت در این مسیر اطمینان دارند. همچنین دوک هِیل 69 ساله و باتجربه که اولین خودرو خود را در نوجوانی فروخت و دهه‌ها با خودروسازی‌های مختلف از قبیل ایسوزو، لوتوس و لندروور نیز کارکرده است مطمئن است که با استراتژی 7پی او، حرفشان به کرسی خواهد نشست.

استراتژی 7 پی شامل پروسه، محصول و از این قبیل کمیت‌ها است (که در انگلیسی با حرف P آغاز می‌شوند).  اولین طرح زوتی که برای خط تولید آمریکا در نظر گرفته شده بود حدود یک ماه پیش در نمایشگاه بین‌المللی خودرو شانگهای رونمایی شد. تی600 یک شاسی‌بلند کامپکت است که با همتایان خود، تویوتا راو4 و هوندا سی آر وی رقابت خواهد کرد. همچنین در سال 2022 تی 700 شاسی بلند سایز متوسط (میدسایز)و تقریبا یک سال پس از آن یک مدل سه ردیفه از آن نیز عرضه خواهد شد.


اگرچه از تی600 کم و بیش خبرهای خوبی به گوش می‌رشد اما هیل معتقد است که قیمت نقطه‌ی قوت این برند خواهد بود.

هیل پنجشنبه شب در نشستی با خبرنگاران در مرکز رنسانس دیترویت گفت: <<برنامه ما، 20 درصد کمتر از دیگر رقبا به خصوص همتایانی چون هیوندای، کیا و تویوتا است.>>

این تخفیف بسیار بیشتر از تخفیفی است که 30 سال پیش، هیوندای هنگام ورود به بازار آمریکا به خریداران خود پیشنهاد داد (البته نام هیوندای هم به اندازه زوتی برای خریداران آمریکایی گیج‌کننده بود). و به احتمال زیاد، این خودرو در زمانی بسیار مناسب عرضه خواهد شد. مقامات صنعت همانند جو هینریچز (رئیس بخش خودروسازی فورد)، بی‌پرده از افزایش هزینه ساخت خودرو در این دوره ابراز نگرانی کرد. طبق آمار ال ام سی اتوموتیو، قیمت خودروهای نو در بازار خرده فروشان به رکورد 34000 دلار در آغاز سال رسید.

ناظرین صنعت اعلام کردند که این میزان برابر با اقساط ماهیانه حدود 550 دلار بوده، که این مبلغ برای بیرون راندن میلیون‌ها مشتری بالفعل کافی است؛ به خصوص برای ماشین سواران ملنیال (افرادی که متولد سال‌های 1980 تا 1994 هستند) و نسل زد (افرادی که متولد سال‌های 1995 تا 2010 هستند) که تعداد زیادی از آن‌ها مشغول پرداخت وام‌های دانشجویی خود هستند.

جَن تامپسون، متخصص بازاریابی پیشین شرکت‌های مزدا و تویوتا که هم اکنون در زوتی مشغول به کار است اعلام کرد: <<اولین مشتریان این برند چینی، نسل جوانی خواهد بود که علاقه‌ای به خرید ماشین‌ دست دو ندارند. اما به علت آنکه در سال 2019 حدود 42 میلیون خودرو دست دو فرخته شده (که بیش از 3 برابر خودروهای نو به حساب می‌آید)، مشتریان ممکن است از هر گروهی برای خرید اقدام کنند.>>


وی گفت: <<زمانی که من به همسایه‌های خودم در تنسی می‌گویم فروش خودروهای چینی را در برنامه داریم به این موضوع علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، اما زمانی که قیمت را به آنها می‌گویم همه آنها از من نحوه ثبت نام را جویا می‌شوند.>>

برخلاف خودروسازان کره‌ای هیوندای و کیا، زوتی هنگام ورودش به آمریکا، بازار را تحت کنترل نخواهد گرفت. بخش بازاریابی در اصل از همان استراتژی که شرکت‌های ژاپنی‌ها در دهه‌های گذشته برای ورود به بازارهای آمریکا داشتند (که کاری بس دشوار بود) استفاده می‌کند.

هلدینگ HAAH که متعقل به هِیل است مذاکره‌ای برای ورود و توزیع تولیدات زوتی در آمریکا را ترتیب داد. وی گفت: << خودروساز چینی با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفت و باید در نظر داشت که این شرکت قادر است تا سالانه بیش از 1 میلیون خودرو تولید کند ولی سال گذشته تنها 400 هزار خودرو را به فروش رساند.>>

این توافق به HAAH قدرت انعطاف پذیری زیادی می‌دهد. هِیل در روز پنجشنبه بیان داشت: <<احتمالا در آینده برندهای بیشتری توسط این هلدینگ معرفی خواهد شد.>> این می‌تواند بدان معنا باشد که این شرکت خصوصی با بسیاری دیگر از به ظاهر صادرکنندگان چینی در حال مذاکره است.

قطعا پرسش اصلی این است که آیا شرکت HAAH به سلامت از مرحله‌ی ایده‌های درخشان عبور خواهد کرد؟ در 20 سال گذشته تلاش‌های زیادی در زمینه پایه‌گذاری برندهای جدید صورت گرفته اما تا به امروز تنها تسلا در این زمینه موفق بوده. از شکست‌های قابل توجه می‌توان به ماهیندرا اند ماهیندرای هندی اشاره کرد که حتی پیش از خروج، انبوهی از معامله‌گران برای این شرکت در صف ایستاده بودند.

به عقیده باب پرادنیزسکی که سال‌ها برای خودروسازان آسیایی از جمله هیوندایی، مزدا و تویوتا کار کرده، خبر خوب برای HAAH و زوتی آن است که آنها مدعی کسب سرمایه‌ای قوی از خیل عظیم معامله‌گران در 60 نقطه و 15 ایالت که تا اکنون قرارداد بسته و مذاکرات با 20 مرکز دیگر نیز در حال انجام است.

چیزی که ممکن است خریداران را شگفت‌زده کند آن است که برخلاف قیمت‌های بالای جدید، طبق آمار اتحادیه میل خودروفروشان، خرده ‌فروشان در هر خودرو شاسی‌بلند و وانت حدود 331 دلار از دست می‌دهند. خرده‌فروشان بایستی این ضرر با افزایش سرمایه، بیمه و خدمات جبران کنند.

هیل و تیمش در تلاش هستند تا این امر را برای معامله‌گران ساده‌تر (سودآورتر) کنند. زوتی استفاده از رویکرد "قیمت یکسان و بدون دردسر" را در نظر دارد (همانند سترن). و همچنین معامله‌گران حق فروش در محدوده‌ای بزرگ و فروشگاه‌های متعدد را خواهند داشت. که شامل نمایشگاه‌های کالا در مراکز خرید نیز می‌شود (کاری شبیه به آنچه تسلا انجام داده.)

هیل و تیمش وجود مشکلات بالقوه مانند استاندارد آلاینده‌ها در آمریکا، مصرف بنزین و استانداردهای امنیت را تایید کردند. اگرچه هیل بیان داشت: <<این مشکلات تا عرضه اولین زوتی رفع خواهد شد.>> اما جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین نیز از دیگر مشکلات به حساب می‌آید.

آموریم، استاد تحلیلگر، بیان داشت: <<آنها برای ورود به بازار مصمم بوده و در تلاش برای کشف آنچه که خریداران می‌خواهند هستند.>> اگرچه این کار برای هر تولیدکننده‌ی چینی که قصد ورود به این بازار مملو از برندهای چینی را داشته باشد چالش‌برانگیز است، اما او معتقد است که اگر زوتی و HAAH بتوانند برنامه‌ی هیل و تیمش را عملی کنند، می‌توانند شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.